Watersport - Titel
van Ankeraak tot Motorboot
Maas Moezel Rijn
Belgie 2004
Saone via Parijs 2005

Reisverslagen gast(en)
Reis naar Berlijn

Reisschema van de reis naar Berlijn


  Dag     Datum     van - naar     vaaruren     afstand afgelegd     sluizen  
1zondag 6 juli 2008 Driel - Friedrichsfeld 10 = 10 82 km = 82 km. 1 = 1 sluis.
2maandag 7 juli 2008 Friedrichsfeld - Münster 13 = 23 103.5 km = 185.5 km. 5 = 6 sluizen.
3dinsdag 8 juli 2008 Münster - Ibberbüren 6 = 29 45 km = 230.5 km. 1 = 7 sluizen.
4woensdag 9 juli 2008 Ibberbüren - Minden 11 = 40 98 km = 328.5 km. 0 = 7 sluizen.
5donderdag 10 juli 2008 Minden - sluis Anderten 8 = 48 72 km = 400.5 km. 0 = 7 sluizen.
6vrijdag 11 juli 2008 sluis Anderten - Wolfsburg 9 = 57 72 km = 472.5 km. 2 = 9 sluizen.
7zaterdag 12 juli 2008 Wolfsburg 0 = 57 0 km = 472.5 km. 0 = 9 sluizen.
8zondag 13 juli 2008 Wolfsburg - Burg 10.5 = 67.5 98 km = 570.5 km. 1 = 10 sluizen.
9maandag 14 juli 2008 Burg - Pfaueninsel (Wahnsee/Havel) 12 = 79.5 104 km = 674.5 km. 3 = 13 sluizen.
10dinsdag 15 juli 2008 Wahnsee 0 = 79.5 0 km = 674.5 km. 0 = 13 sluizen.
11woensdag 16 juli 2008 Pfaueninsel (Wahnsee/Havel) - Berlijn (Charlottenburg) 3 = 82.5 22 km = 696.5 km. 1 = 14 sluizen.
12donderdag 17 juli 2008 Berlijn 0 = 82.5 0 km = 696.5 km. 0 = 14 sluizen.
13vrijdag 18 juli 2008 Berlijn 0 = 82.5 0 km = 696.5 km. 0 = 14 sluizen.
14zaterdag 19 juli 2008 Berlijn 0 = 82.5 0 km = 696.5 km. 0 = 14 sluizen.
15zondag 20 juli 2008 Berlijn 0 = 82.5 0 km = 696.5 km. 0 = 14 sluizen.
16maandag 21 juli 2008 Berlijn 0 = 82.5 0 km = 696.5 km. 0 = 14 sluizen.
17dinsdag 22 juli 2008 Berlijn (Charlottenburg) - Finowkanaal (sluis 1 Ruhlsdorf) 9.5 = 92 87 km = 783.5 km. 2 = 16 sluizen.
18woensdag 23 juli 2008 Finowkanaal (sluis 1 Ruhlsdorf) - Finowkanaal (sluis 7 Drahthammer) 5.5 = 97.5 16 km = 799.5 km. 7 = 23 sluizen.
19donderdag 24 juli 2008 Finowkanaal (sluis 7 Drahthammer) - Finowkanaal (sluis 10 Ragöse) 2 = 99.5 5 km = 804.5 km. 2 = 25 sluizen.
20vrijdag 25 juli 2008 Finowkanaal (sluis 10 Ragöse) - Oder-Havel-Wasserstraße km 80 5.5 = 105 37 km = 841.5 km. 3 = 28 sluizen.
21zaterdag 26 juli 2008 Oder-Havel-Wasserstraße km 80 - oude arm sluistrappen 2 = 107 7 km = 848.5 km. 1 = 29 sluizen.
21zondag 27 juli 2008 met de auto naar huis 0 = 107 0 km = 848.5 km. 0 = 29 sluizen.

Reisverslag van de reis naar Berlijn.



Woensdag 25 juni 2008

Na eerst nog een ander klusje te hebben gedaan vaart Gerard met de kotter kort voor 13.00 uur weg uit Ossenzijl. Vanaf 13.00 uur wordt de brug in Ossenzijl weer bediend. De route gaat via de Kalenbergergracht, de Beulackerwiede en de Arembergergracht naar Hasselt. De Arembergersluis in Zwartsluis is niet zo breed en dus makkelijk alleen te doen. Om 16.45 uur ligt de kotter vast in Hasselt.

Vrijdag 4 juli 2008

De laatste schooldag (ochtend) van Koen. Snel brengt Gerti, Gerard en Koen met de auto naar Hasselt. In de dagen ervoor is er al veel voorraad naar boord gesjouwd. Om 13.30 uur vertrekken Gerard en Koen met de kotter richting Zwolle. De Spooldersluis schut vlot en om 19.58 uur ligt men met een anker en een touw aan de wal vast in het zandgat van Gorssel.
Laat gegeten en op tijd onder de wol.

Zaterdag 5 juli 2008

Redelijk vroeg op en om 07.10 uur vertrokken verder de IJssel op. Bij de IJsselkop maar vast gebeld en om 13.55 uur liggen we vast op het nieuwe passantensteigertje bij sluis Driel. Water, diesel en proviand worden maximaal aangevuld.


De passantensteiger bij sluis Driel

Zondag 6 juli 2008

Vertrek Arnhem om 10.24 uur.
Mooi zonnig weer. Begin 20°. Het eerste stuk van de route gaat over de Rijn. Op de Rijn lopen we met 2050 omw. gemiddeld bijna 9 km op door scherp te varen en kribben te pikken. De laagste snelheid in de volle stroom is 6,4 km. Iets na 18.00 uur varen we de ingang van het Weser-Dattelkanaal in. Sluis Friedrichsfeld is gedeeltelijk gestremd. Er wordt alleen met de grote kolk geschut. Veel oponthoud. Waarschijnlijk pas derde schutting. Dus eerst maar gekookt (aan dek) gegeten. Marifoon stand-by. Vlak voor de derde schutting deelt de sluismeester mee dat er een spits in plaats van ons meegeschut wordt. Dus wij kunnen vandaag niet meer door (er wordt geschut tot 22.00 uur). Tegen negenen roept hij de Vopak Pasteur. Deze antwoordt niet. De sluis vraagt of er iemand standby is. De Gina antwoordt en met 67 meter lengte korter dan de Vopack. Gerard roept ook en de sluismeester zegt Dan haben Sie doch nog gluck! Dus toch om 21.00 uur door de sluis en om 21.55 uur vast aan de kant (KM 4). 22.30 liggen we allemaal op bed.

Route: Driel (NL) - Friedrichsfeld (D)
Uren gevaren: 10
Afgelegde kilometers: circa 82
Sluizen: 1

     
  De Rijn ter hoogte van km 823   Voor sluis Friedrichsfeld  

Maandag 7 juli 2008

Gisteravond, voor we wisten dat we alsnog geschut zouden worden, hebben we de route voor vandaag bekeken. Als het kan willen we naar Münster. We zien wel.

Om 6.00 start Gerard de motor om de rest van Friedrichsfeld voor te zijn. De Conan ligt al boven de sluis en vaart ons voorbij. In Hünxe schutten we met de Conan in de kleine kolk. Het is wisselvallig weer. Veel bewolking en af en toe een fikse bui, afgewisseld met zon.

In Dorsten varen wij nog steeds achter de Conan. De sluismeester verwijst ons naar de kleine kolk achter de Conan. Het schutten gaat prima. Het uitvaren verloopt rustig. Bij de volgende sluis, Flaesheim kunnen we nog net mee met de Altentreptow uit Berlin in de kleine kolk. De deur gaat al dicht maar de sluismeester doet hem weer open. De Altentreptow is een 67 meter, en we hebben dus lekker de ruimte. In Ahsen en Datteln schutten we ook heel vlot in de kleine kolk met de Altentreptow.

Aan het eind van het Wesel-Dattelnkanaal gaan we bakboord uit het Dortmund-Emskanaal in. Hier is het een bedrijvigheid van belang. Om de zoveel kilometer is er een "Enge" waar je geen tegenligger mag hebben. Wij melden ons keurig na de Altentreptow en varen in zijn kielzog door de engten. Halverwege het kanaal vaart de lege tanker Shenandoah ons achterop. Gerard roept over de marifoon of hij voorbij wil en maakt ruimte en stopt bijna helemaal af. De Shenandoah waardeert dit enorm, bedankt ons vriendelijk en wenst ons nog "een goede reis en een fijne vakantie", in het Nederlands!

Ter hoogte van Senden KM 48 krijgen we een flinke bui over ons heen. Het is dan ongeveer half vijf. Dit was een mogelijkheid om vast te maken maar we besluiten om door te varen naar Münster. Het kantje in Senden ziet er ook niet aanlokkelijk uit. Tevens zouden we dan een paar vissers moeten wegjagen.

De kanaalverbreding is in het traject waar we nu komen al bijna helemaal af. We schieten nu lekker op met een snelheid van ongeveer 10 km per uur. Wat opvalt zijn twee oude bruggen met een doorvaarthoogte van 4,25 meter. Het boek Von Rhein zur Nord- und Ostsee geeft een doorvaarthoogte aan van 4,50 meter! Er blijken nóg wat foutjes in het boek te zitten, maar ondanks dat toch wel zeer prettig om erbij te hebben.

Om 19.05 liggen we vast in Münster. Gegeten hebben we al onderweg en de afwas is ook klaar. Heerlijk na 13 uur varen de motor uit en rust.

Het plekje waar we liggen de Stadshafen II was een tip van Benny en goed bruikbaar. Wij zijn de enige in de haven. Wel is er een hek geplaatst en moeten we morgen maar eens kijken hoe we van het terrein afkomen.

Route: Friedrichsfeld - Münster
Uren gevaren: 13
Afgelegde kilometers: 103
Sluizen: 5

     
  Wesel-Dattelnkanaal   Een zgn. 'Enge ' op het Dortmund-Emskanaal  
     
      Stadthafen II Münster  

Dinsdag 8 juli 2008

Gisteravond nog bezoek gehad van de Wasserschutz Polizei. Aardige mensen. Op hun advies hebben we de boot daarna toch maar 200 meter verlegd van de Stadthafen I naar Stadthafen II, bij het stadscentrum in de buurt. Gerard denkt dat dit ook was wat Benny bedoelde. We liggen er wel dichter bij de bewoonde-, en uitgaanswereld, maar veel minder vrij. Het oude havengebied wordt langzaam veranderd in een uitgaans- en kantorengebied met een industrieel erfgoed tintje.

Vanmorgen eerst boodschappen gedaan. Om 12.00 uur vertrekken we richting Mittellandkanaal. Eén sluis. Vanmorgen was het mooi weer, vanmiddag begint het alweer te betrekken en is het net zo wisselvallig als gisteren. Af en toe flinke plensbuien.

Rond 17.00 uur varen we het Mittellandkanaal in. Bij KM 4 vastgelegd in de Altfahrt in een kommetje. Rustige plek met ook een vuilniscontainer.

Achter ons meert een boot aan. Gerard maakt een praatje en het blijken Denen te zijn. Heel aardige mensen die een beetje gebrekkig Engels praten. Hij heeft een boerderij gehad die nu door zijn zoon wordt gerund. Hij helpt alleen nog met de oogst. Ze varen al 7 weken. Ze zijn door het Kieler kanaal geweest via de Elbe-Weser, Groningen IJssel, de Rijn tot Koblenz en toen via Duisburg naar het Mittelland kanaal gevaren. Ze gaan nu naar Lubeck.

Route: Münster - Ibberbüren
Uren gevaren: 6
Afgelegde kilometers: 45
Sluizen: 1

     
  Af en toe flinke plensbuien   Invaart Mittellandkanaal  


Aanlegplaats Ibberbüren (KM4 in de Altfahrt)

Woensdag 9 juli 2008

Gerard staat voor zessen op en om 6.08 uur vertrekken we om een eerste stuk Mittellandkanaal af te leggen. Doel van vandaag: Minden. Zowel het landschap als het weerbeeld wisselen regelmatig. 's Morgen's is het somber en koud, we staan met een dikke trui aan in de stuurhut. Maar naarmate de dag vordert, wordt het warmer en zonniger en gaan de truien uit en het hemdje aan. Het eerste stuk van het kanaal is redelijk saai, maar net als het weer verbetert ook het landschap. Mooie vergezichten, glooiende landerijen afgewisseld met bossen. Maar ook industrie, dorpjes en landbouw. We zien vandaag van alles. Hoewel het relaxt varen is, blijft het altijd opletten op het kanaal. Het is toch een drukke vaarroute met veel binnenschepen.

Om 17.05 liggen we vast in Minden. Na te hebben gegeten gaan we de omgeving verkennen: de Schachtsleuse, het aquaduct en het pompgebouw.

Route: Ibberbüren - Minden
Uren gevaren: 11
Afgelegde kilometers: 98
Sluizen: 0

     
  Op ……   en langs het Mittellandkanaal  
     
  Minden      
     
  Schachtschleuse Minden   Onder het nieuwe en het oude aquaduct  

Donderdag 10 juli 2008

Vannacht heeft het flink geregend. 's Morgens zit de lucht helemaal dicht en regent het onophoudelijk. Als het een beetje droog wordt, gaan Gerard en Koen naar het Informatiecentrum; Gerti gaat op het fietsje naar het centrum.

Het informatiecentrum van de WSA, die Schachtsleuse is leuk en leerzaam. Het gaat over het verleden, het heden en de toekomst van het Mittellandkanaal. Wat heel interessant is, is dat er om het kanaal van voldoende water te kunnen voorzien er stuwdammen gebouwd zijn in twee riviertjes die uitmonden in de Fulda, een van de rivieren waaruit de Weser ontstaat. Door deze dammen zijn grote meren, spaarbekkens ontstaan die zorgen voor een meer constante watertoevoer in de Weser. Bij HanMunden staat praktisch altijd minimaal een stand van 120 cm. Dit betekent dat je ook tijdens drogere perioden de bovenloop van de Weser kunt bevaren!

Om 13.15 uur vertrekken we voor de volgende etappe. Allengs de dag vordert wordt het weer beter; de bewolking breekt, het wordt droog en later zelfs zonnig. Ook nu weer verbazen we ons over het aantal bruggen over het kanaal en de diversiteit van die bruggen en het landschap. Gemiddeld is er meer dan een brug per kilometer. Kunnen ze bij het AR-kanaal nog wat van leren.

Onder het varen gegeten. Doorgevaren tot sluis Anderten. Aankomsttijd 21.10 uur.

Route: Minden - Sluis Anderten
Uren gevaren: 8
Afgelegde kilometers: 72
Sluizen: 0

     
  Het aquaduct over de Weser in Minden   Foto's maken vanaf het stuurhutdak  


Mittellandkanaal ter hoogte van Hannover

Vrijdag 11 juli 2008

Doel van vandaag is Wolfsburg. Om ongeveer 16.30 uur vastgelegd voor Sluis Sülfeld. Tot nog toe is onze ervaring met sluismeesters positief. Ze zijn over het algemeen heel vriendelijk en beleefd. Hier moesten we enige tijd wachten voor we kunnen schutten. Er ligt een klein zeilbootje voor ons en nadat wij aangelegd hebben komen er nog diverse jachten bij waaronder een groot jacht. Wij hebben ons bij het naderen van de sluis gemeld en kregen keurig antwoord van de sluismeester. De schipper van het grote jacht zei dat hij dat niet gedaan had "was niet nodig" zei hij. Even later horen we over de marifoon een geagiteerde sluismeester voor een "Sportboot"; heeft onze vriend zich toch nog stiekem gemeld... Ongeveer na 40 minuten geschut (9 meter naar beneden). Daarna nog ongeveer een uur gevaren. Aankomsttijd Wolfsburg 18.30 uur. We liggen vlak voor het Volkswagencomplex en naast het Centraal Station. Na het eten verkennen Koen en Gerti de omgeving op zoek naar een supermarkt o.i.d.. Later op de avond gaat Gerard nog een stukje lopen met Koen, kijken waar de weg langs het kanaal waar we aan liggen op uit komt. Ze vinden een ingang met een trap naar beneden aan het eind waarvan een deur is. Die deur blijkt open te zijn. Na deze deur is er nog een deur en ook die is open. Als ze er door gaan komen ze in een tunnel onder de grond, heel breed, met gewone trappen en roltrappen waar heel veel mensen lopen, duidelijk op weg naar hun werk, o.a. met rugzakken op. Ze lopen met de stroom mee en komen uiteindelijk aan het eind van de tunnel (of het begin) bij een portiersloge en hekjes waar je met pasjes door moet. Hier kunnen ze niet verder. Er zijn hier kasten/rekken met heel veel folders van de Volkswagen. De tunnel blijkt een toegangstunnel te zijn tot het Volkswagencomplex en loopt zowel onder het spoor als onder het kanaal door. Na een paar folders te hebben meegenomen, keren ze via dezelfde deur weer terug, vol van het onverwachte avontuur.

Route: Sluis Anderten - Wolfsburg
Uren gevaren: 9
Afgelegde kilometers: 72
Sluizen: 2

     
  In sluis Sülfeld …   … gaan we 9 meter naar beneden  

Zaterdag 12 juli 2008

Een rustdag in Wolfsburg. Nou ja rust, eerst maar de proviand aanvullen. Een supermarkt gezocht en toch weer veel naar boord gesjouwd. Bij Autostadt (Volkswagen) geweest om te kijken naar de mogelijkheden; er is een heel park met allerlei paviljoens van de automerken die binnen het Volkswagenconcern vallen. Wat we eigenlijk willen, het bezoeken van de Fabriek zelf, kan echter alleen op doordeweekse dagen. We besluiten om eerst maar de stad in te gaan. Omdat het later geworden is dan we dachten en omdat de entree van Autostadt eigenlijk best wel duur is, besluiten we niet meer naar Autostadt te gaan. Wel gaan Gerard en Gerti nog eens proberen om in de toegangstunnel naar het VW complex te komen. Het is vandaag geen werkdag maar de tunnel is open. We zien maar twee mensen en het komt nogal creepy over om daar in die bijna verlaten tunnel te lopen, toegangshekken gesloten, portiersloge verlaten. Wel nog een wat speciale folders mee kunnen nemen voor Jan en Eelco.

Om 15.50 uur belt Wim op dat ze met Margot wegrijden uit Oosterbeek. Dat is snel! Margot, Wim en Nelly zijn uiteindelijk al om 19.40 uur aan boord! Ondertussen blijkt dat we geen gas hebben. Daarom de motor maar gestart en elektrisch gekookt. Wim ontdekt later dat de nieuwe gasfles leeg blijkt te zijn! Samen gegeten en na het eten, om 22.00 uur vetrekken Wim en Nelly met o.a. de lege gasfles weer naar Nederland.


Wolfsburg

Zondag 13 juli 2008

Gerard staat weer om 6.00 uur op en een minuut of 20 later varen we weer verder oostwaarts.

Ook op zondag is het druk met de vaart, met name de beroepsvaart. We glijden weer met een rustig gangetje langs plaatsen met bekende "IVS"-namen zoals Bülstringen en Haldensleben. Het MTS Detmertank 84 laten we voorbij. Wat later stopt hij bijna helemaal af en roept ons op. Hij zegt: vaar maar weer voorbij want ik doe heel kalm aan want ik kan pas om 5 uur ergens terecht. Alles gaat zeer vriendelijk over de Marifoon.

Hoogtepunt is de passage over de Elbe. We melden ons voor het aquaduct op kanaal 26 bij sluis Hohenwarthe. We mogen alleen over het aquaduct varen en er wordt verteld dat we nog mee kunnen schutten. Normaal mag je alleen in konvooivaart of achter een beroepsschip varen. Het is eenrichtingsverkeer. Gerti en Koen staan op de stuurhut om foto's van de Elbe te maken. Vanuit de stuurhut zie je niet veel van het landschap.

Sluis Hohenwarte is indrukwekkend. 19,5 meter naar beneden! We moeten aan stuurboord vastmaken. We begrijpen nu waarom. Alleen daar zijn drijfpalen.

We gaan maar niet ten anker in de Niegripper See, maar varen nog een paar kilometer door naar Burg (KM 333) en vinden aan SB een plekje.

Na het eten nog even de route en planning voor de komende dagen doorgenomen, het reisverslag bijgewerkt en de kinderen diverse malen vermanend toegesproken. We kunnen echt merken dat Margot terug is aan boord en vóór de rust is ingevallen en ze uiteindelijk gaan slapen is het 22.00 uur.

Route: Wolfsburg - Burg
Uren gevaren: 10,5
Afgelegde kilometers: 98
Sluizen: 1

     
De passage over de Elbe (boven) en sluis Hohenwarte (onder)

     
         

Maandag 14 juli 2008

Vandaag om 6.50 uur vertrokken uit Burg. In rustig tempo en met mooi weer varen we het Elbe-Havel-kanaal over. De eerste twee sluizen, Zerben en Wusterwitz, staan voor ons open. We kunnen zo naar binnen varen en schutten supersnel naar beneden. In Zerben liggen we helemaal alleen, in Wusterwitz met drie andere jachten. Het is op dit traject sowieso drukker met jachten dan in de hele voorgaande week.

We naderen nu het merengebied rondom Berlijn. Via de Wendsee, de Plauer See en de Quenzsee komen we in het Silokanaal. We hebben besloten de "snelle" route te nemen en dus niet door Brandenburg te varen.

Ook de derde sluis van vandaag, de Vorstadtschleuse Brandenburg, staat voor ons open als we aankomen (hier schutten we naar boven). We hebben vandaag echt geluk met alle sluizen. Hierna gaat het over de Havel naar het Sacrow-Paretzer-kanaal, uitmondend in meren met klinkende namen als Weißer See, Jungfernsee en Kladower See. In die laatste ligt het beroemde Pfaueninsel. Dit gebied is bekend om zijn mooie huizen. Het moet gezegd, er staan aardige optrekjes rond dit meer. Onderweg zien we in de verte over stuurboord de beroemde Glienicker Brücke, de brug tussen Berlijn en Potsdam waar tijdens de koude oorlog spionnen tussen Oost en West werden uitgewisseld. Om 18.50 uur liggen we ten anker oostelijk van het Pfaueninsel na een lange maar zeer mooie tocht.

Route: Burg - Pfaueninsel (Havel)
Uren gevaren: 12
Afgelegde kilometers: 104
Sluizen: 3

     
  De Glienicker Brücke   Ten anker bij het Pfaueninsel  

Dinsdag 15 juli 2008

Een rustdag in de Wahnsee (Havel). Mooi weer, 's morgens is het zelfs warm, 's middags trekt de lucht dicht maar het blijft droog. Het Groene Bootje te water gelaten en gevaren met de elektrische buitenboordmotor, gezwommen en wat huishoudelijke dingetjes gedaan, gekaart en gelezen.

Woensdag 16 juli 2008

Ook vandaag is het mooi warm weer als we wakker worden. Om 8.15 uur de ankers opgehaald en weggevaren richting Berlijn. In een rustig tempo varen we Berlijn in, ondertussen goed kijkend waar we eventueel kunnen aanleggen. Aan de rand van de stad zijn jachthavens, in de stad kun je op verschillende plaatsen aanleggen voor maximaal 24 uur. In Schleuse Charlottenburg liggen we met vier andere jachten, waarvan twee Nederlandse. De andere jachten hebben de vaart er goed in bij het verlaten van de sluis dus wij doen er ook maar een tandje bij omdat we toch wel ergens een ligplaats willen bemachtigen. Het plan is om ergens te gaan liggen aan een 24-uurs plaats. Morgen of later of als we helemaal niets kunnen vinden, kunnen we dan nog wel in een jachthaven gaan liggen. 20 Minuten nadat we de sluis uit zijn gevaren, zien we plotseling de Compaen liggen. Zonder aarzelen stoppen we af en leggen achter ze vast. Dit is geen 24-uurs plaats maar volgens Felix en Elly liggen zij er al sinds zondagavond zonder problemen. We zien diverse keren de WSA voorbij varen maar tot nog toe geen bekeuring of aanmaning om te vertrekken. Hopelijk kunnen we nog even blijven liggen. Gezellig bij Felix en Elly koffie gedronken en bijgepraat. We mogen zelfs bij ze aan de stroom!

Tegen 13.00 uur begint het (weer) te regenen. Na de lunch boodschappen gedaan. De Aldi is echt vlakbij. Heerlijk, weer verse melk en brood. In de middag gaat de sproeiregen over in echte regen. In de middag komen Luuk en Roos nog even buurten.

's Avonds gaan Gerti en Margot maar eens op verkenning in de buurt en om 22.00 uur komen Felix en Elly nog even borrelen. Het wordt een 'latertje' maar wel gezellig.

Route:Pfaueninsel (Havel) - Berlijn (Charlottenburg)
Uren gevaren: 3
Afgelegde kilometers: 22
Sluizen: 1

     
  Ligplaats in Charlottenburg aan de Spree      

Donderdag 17 juli 2008

Wakker geworden van het geluid van een motor om ongeveer 8.00 uur. Ze zijn het gras in het park aan het maaien. Gerard is er niet helemaal gerust op omdat we twee touwen om bomen hebben liggen en de stroomkabel van de Compaen naar ons gedeeltelijk in het gras ligt. Voor de zekerheid leggen we nog maar een extra touw om de achterbolder en halen de twee touwen om de bomen weg. Ook de stroomkabel verleggen we zodat ze er geen last van hebben als ze bij ons komen maaien terwijl we weg zijn.

Eerst gaat Gerti naar het winkeltje op de hoek om verse broodjes te halen. Ook heeft deze aardige meneer een stadsplattegrond en weet hij welke bus wij moeten hebben naar de stad. Na het ontbijt gaan we richting stad. De eerste buschauffeur is nogal bot als we vragen of we met hem naar de Stadmitte kunnen. Onze eerste negatieve ervaring met een Duitse 'beambte'. We moeten de bus in de tegengestelde richting hebben. Deze chauffeur is meteen een stuk aardiger. Weten wij veel dat Bahnhof Zoo (zo noemden ze in het winkeltje het station waar we naartoe moeten) hetzelfde is als Bahnhof Zoologischer Garten. Al doende leert men. We komen zonder problemen en snel op Bahnhof Zoo en gaan van daar met een sightseeing bustoer door de stad. Het is natuurlijk super toeristisch maar we zien een hoop. De toer is in een open dubbeldeksbus en duurt bijna twee uur. Daarna gaan we naar KaDeWe. Misschien hebben ze wel waterkaarten van de Oder en natuurlijk moeten we kijken naar alle knuffelberen op de speelgoedafdeling. Berlijn is niet voor niets een berenstad. KaDeWe heeft niet wat we zoeken op waterkaartengebied en dus besluiten we maar naar huis te gaan. Op weg naar de bus komen we langs een boekhandel. Deze heeft al meer nautische kaarten maar ook niet wat Gerard zoekt. Wel koopt hij een kaartenatlas van de Elbe en weten ze ons hier het adres van een nautische boekhandel in Berlijn te geven. Misschien kunnen we er deze week nog naar op zoek.

Bij onze thuishalte uitgestapt en meteen de Aldi in. Zoals altijd komen we met veel meer en andere spullen thuis dan waar we eigenlijk voor gaan.

We besluiten om 's avonds met de bus terug te gaan naar de stad om bij McDonalds te eten. Ook schrijven we vanavond wat ansichtkaarten.

(later vertelt Gerard dat Felix de WSA heeft gesproken en dat die vertelden dat het zo druk is met jachten in Berlijn dat alle 24-uurs ligplaatsen bezet zijn. Daarom zijn ze coulant naar alle jachten die op andere plaatsen liggen).

     
  De Berlijnse Muur   Een Ampelmannetje in het Oost-Duitse deel van Berlijn  

Vrijdag 18 juli 2008

Voor het ontbijt eerst verse broodjes gehaald bij ons mannetje op de hoek. Hij vraagt of het gisteren nog gelukt is en hoe het was. We raken in gesprek. Hij blijkt Palestijn te zijn en is in Duitsland opgegroeid. Als hij hoort dat wij uit Nederland komen, vertelt hij dat hij een broer heeft die 40 km. van de Nederlandse grens woont en arts is. Ook heeft hij nog een broer die hier in een bestuursfunctie bij de overheid zit.

Omdat we stroom hebben gaat Gerti na het ontbijt eerst stofzuigen. Daarna gaan Gerard, Gerti en Margot naar het postkantoor. De ansichtkaarten worden verstuurd en daarna gaan we naar het metrostation even verderop (Richard-Wagner-Platz). Als we de boel verkend hebben en weten dat we hier ook een 'Kleingruppenkarte' kunnen kopen, gaan we via een andere weg terug naar de boot. We zitten nog dichter bij dan we dachten.

Na de lunch gaan Gerti en Koen naar Schloß Charlottenburg. Dit slot ligt op loopafstand van de boot en vlakbij het eerdergenoemde metrostation. Het slot is in WO II gedeeltelijk geruïneerd en de laatste renovaties dateren van een paar jaar geleden. Ook nu is een gedeelte van het slot in plastic verpakt. Binnen is het echter een en al pracht en praal.

Aan het eind van de middag nog wat boodschappen gedaan. Dan is het koken, eten, afwassen, lezen, kaarten, spelletjes en koffie drinken. We komen helemaal tot rust. Ook blijken we internet te hebben dus sturen we vlug wat mailtjes.

     
      Schloß Charlottenburg  

Zaterdag 19 juli 2008

Weer met verse broodjes ontbeten. Na het ontbijt met de 'Kleingruppenkarte' via de metro naar de Brandenburger Tor en de Rijksdag. Hier staat een rij van hier tot Tokio. We besluiten hier niet bij aan te sluiten maar nog wat in de stad te kijken en morgen of overmorgen een nieuwe poging (vroeg!) te wagen. Dan te voet naar Checkpoint Charly. Via het Holocaust monument en de resten van de vroegere muur met daarachter een fototentoonstelling over de geschiedenis van het Derde Rijk komen we bij dit supertoeristische onderdeel van Berlijn. Het originele wachthuisjes staat hier niet meer; alleen een kopie. Voor € 1,- kun je met twee Amerikaanse nepsoldaten voor het wachthuisje op de foto, wat wij niet doen. Dan duiken we weer de metro in op weg naar de nautische boekwinkel. Deze vinden we zonder problemen maar we zijn maar net op tijd; ze sluiten om 14.00 uur op zaterdag en het is ongeveer twee voor twee. Gelukkig hebben ze de benodigde kaarten maar we hebben niet veel gelegenheid meer om rustig rond te kijken. Als we weer bij de boot aankomen nodigt Felix ons uit voor een kop koffie. Hij heeft vrienden uit Berlijn te gast en het is heel gezellig. Ook laat hij ons de hele Compaen zien.

Het is aardig laat geworden en we besluiten om uit eten te gaan bij een Italiaan die vlakbij metrostation Richard-Wagner-Platz zit. Dit is een succes; klein van behuizing en klein van prijs maar groots van pizza. Er zijn veel van dit soort kleine winkeltjes en eetgelegenheden in Berlijn en wij vragen ons af hoe deze mensen het financieel bolwerken. Voor € 30,- hebben wij allemaal onze buik rond gegeten en gedronken! Daarna nog een Italiaans ijsje gehaald even verderop en dan weer terug naar de boot.

Internet doet het met wat kunst en vliegwerk. Er blijkt een hartelijk mailtje terug te zijn van Bep en Margot kan tot haar grote vreugde op Hyves.

Vroeg naar bed want we willen morgen proberen om vroeg bij de Rijksdag te zijn.

     
  Holocaust monument   Checkpoint Charly  

Zondag 20 juli 2008

Om 6.30 uur opgestaan, boterhammen gesmeerd om mee te nemen en om 7.15 naar de metro om naar de Rijksdag te gaan. Allemaal nog met de slaap in de ogen maar we zijn wel op tijd. De rij is te verwaarlozen en we zijn binnen een half uur binnen. We moeten onze jassen uitdoen en alles van staal van het lichaam halen, alles moet apart door een detector: jassen, tassen, fotocamera's en krijg je daarna terug. Dan met de lift in enkele seconden naar boven en dan de koepel in. Heel indrukwekkend. Om 9.45 uur staan we weer buiten. We besluiten naar het Deutsches Technikmuseum te gaan. Dat valt ons een beetje tegen. Op de scheepvaartafdeling vermaken Koen en Gerard zich echter wel terwijl Gerti en Margot ondertussen uitpuffen op een bankje. Er staan twee maquettes van het Finowkanaal; één grote van een gedeelte van de oude sluistrap en één kleine van het gebied van de oude sluistrappen en de scheepslift. Als Gerti de maquettes (op aanwijzing van Gerard) gaat bekijken komt er een suppoost op haar af die enthousiast begint te vertellen over het Finowkanaal. Gerti vertelt dat ze er deze week over gaan varen waarop de suppoost haar erop attendeert dat de scheepslift waarschijnlijk buiten gebruik is in verband met herstelwerkzaamheden.

Na ons bezoek aan het Technikmuseum gaan we weer naar de boot om te lunchen en voor een siλsta want we zijn een beetje erg moe. Omdat we toch nog de kaart voor het openbaar vervoer hebben, gaan we 's middags weer de metro in. Gerti heeft gelezen dat de Hackische Höfe erg mooi/leuk moeten zijn. Allemaal hofjes die gerestaureerd zijn en waar nu boetieks, galeries e.d. zijn. Het is een hele reis maar als we er zijn hebben we iets van "Is dit het nou?". We zijn gauw weer weg, gaan nog naar de Alexanderplatz omdat die toch vlakbij is en dan ergens eten in de stad bij een Toko. Heel klein en sober maar erg lekker en goedkoop. Voor € 26,50 hebben we allemaal gegeten, inclusief dessert, en gedronken. Dan weer naar huis.

's Avonds nog internetten en geprobeerd Elly te helpen met de waterkaarten op de laptop wat niet gelukt is.

     
  De koepel op de Rijksdag: binnen …   en buiten  

Maandag 21 juli 2008

Tegen 9.00 uur de motor gestart. De Compaen is water laden in de Westhafen en wij bedenken dat het niet zo'n gek idee is om dat ook te doen. Na enig zoeken vinden we de plek. Na een paar dagen mooi zonnig weer, is het nu koud en regent het flink. Maar als we in de haven liggen wordt het droog. Zonder problemen laden we water en keren terug naar onze plek in de Spree, gevolgd door de Compaen.

Gerti en Margot besluiten nog een keer naar de stad te gaan om te winkelen en vragen of Elly mee gaat. Het wordt een gezellige middag met zijn drietjes. 'Kaffee mit Kuchen' op de Alexanderplatz en daarna de Kaufhof in om er eigenlijk niet meer uit te komen voor 17.00 uur. Maar dan heeft iedereen wel leuke dingetjes gekocht.

Dan met de metro weer terug. Op het állerlaatste moment worden we voor de eerste keer deze vakantie gecontroleerd in de metro. Tussen het één-na-laatste en het laatste station komt een vrouwelijk controleur in burger de coupé in. Ze legitimeert zich met een pasje en kijkt meteen de vervoersbewijzen na. Waarschijnlijk is ze niet in uniform omdat dan iedereen die dat nog kan de metro uitstormt. Gelukkig is ons kaartje goed.

Koen en Gerard hebben aan boord allemaal klusjes gedaan en zijn op de Compaen als de dames terugkomen. We drinken nog samen een koffie/thee en het is al 19.30 voordat we gaan eten. Dit is de derde dag dat de geplande stamppot moet wijken voor iets anders. We gaan weer naar de Italiaan en eten wederom lekker en veel voor nog geen € 30,--.

     
  Westhafen      

Dinsdag 22 juli 2008

Voor het ontbijt eerst verse broodjes gehaald en na het ontbijt met zijn allen boodschappen gedaan. Om 10.30 uur vertrekken we, uitgezwaaid door Elly en Felix. We maken eerst een tochtje over de Spree door het centrum van Berlijn en zien veel bekende gebouwen nu van de andere kant. Het is heel druk met rondvaartboten en we moeten goed opletten. Op een gedeelte van de Spree is een meldplicht op kanaal 10. Je moet je dan bij de bruggen melden. Probleem hierbij is dat je de naam van de bruggen niet weet; ze staan niet op de brug zelf en niet op de kaart. Erg lastig dus.

Ook blijkt dat we niet over het Landwehrkanaal mogen varen. Het is verboden voor 'sportboten'; het is alleen nog maar toegankelijk voor roeiboten en kano's. Dus keren we via dezelfde route weer terug en gaan via het Charlottenburg Verbindungskanaal naar het Westhafenkanaal. Hier blijkt dat Westhafen bekken I is gedempt. Via sluis Plötzensee komen we in het Berlin-Spandauer-Schiffahrtkanal en vervolgens de Havel. Voor sluis Lehnitz (KM 28,5) moeten we een half uur wachten. Als de kinderen met de bal gaan spelen op de wal, raakt deze te water en gaat Margot hem met het groene bootje al roeiend weer ophalen. We schutten met 6 andere jachten. Als we de sluis uitvaren, blijkt de afvaart nog drukker te zijn. We vragen ons af of die jachten allemaal wel in één keer mee kunnen. Wij tuffen in ieder geval verder. Het landschap is weer schitterend en het weer ook. Mooie wolkenluchten boven groene bomen en spiegelend water. We zien zelfs een bever zwemmen! Ook zien we op de Havel verschillende oude pijlers van bruggen die vermoedelijk in WO II zijn opgeblazen en nooit meer herbouwd. Het zijn monumenten midden in de natuur. Er zijn in de verste verte geen wegen meer te bekennen en ze zijn omzoomd door bomen en ander groen.

Op de kaart staat bij KM 36 op de Havel een ligplaats ingetekend. Deze blijkt echter alleen voor héél kleine bootjes te zijn. De ligplaats bij KM 37 blijkt zelfs geen ligplaats meer te zijn. Er zijn dus niet veel mogelijkheden om op de Havel af te meren. Wij besluiten door te varen tot de eerste sluis op het Finowkanaal en eten onder het varen (eindelijk stamppot!). Om 19.30 uur draaien we het Finowkanaal op. Heel idyllisch en stil. Veel waterlelies die al dicht zijn en geen ander jacht te bekennen. Om 19.50 uur liggen we vast voor sluis Ruhlsdorf. We zijn de enige (er liggen wel wat bakjes van de WSR) en gaan even de wal op om de sluis te bekijken. Na de nodige administratie, wat lezen en een kop thee liggen we om ongeveer 22.30 uur op bed.

Route:Berlijn (Charlottenburg) - Finowkanaal (sluis 1 Ruhlsdorf)
Uren gevaren: 9,5
Afgelegde kilometers: 87 (inclusief 8 km de Spree op en af)
Sluizen: 2

     
  Berlijn vanaf het water   Invaart Finowkanaal  

Woensdag 23 juli 2008

Om 9.00 uur gaat de eerste sluis voor ons open: Schleuse Ruhlsdorf. We liggen alleen in de sluis en Gerard maakt een praatje met de sluismeester. Hij krijgt wat foldertjes mee en als hij even later nog wat extra's vraagt, krijgt hij een heel doosje mee! We schutten 1,7 meter naar beneden.

In de tweede sluis van vandaag, Schleuse Leesenbrück ligt een boot die omhoog schut. Het blijkt onze enige 'tegenligger' te zijn van vandaag. De sluismeester van deze sluis is al net zo aardig als zijn collega. Hij vraagt of we ook de volgende sluis willen passeren en verontschuldigt zich dat het misschien wat langer kan duren omdat hij beide sluizen moet bedienen. Maar wij hebben geen haast en zo gek lang hoeven we niet te wachten bij sluis nummer 3: Schleuse Grafenbrück. Hier krijgen we gezelschap van een jachtje met een wat ouder Deens echtpaar. Zij vertellen dat ze hier zijn met de auto en de boot op een trailer hebben. Ze hebben twee honden aan boord. Leuk voor Margot. De sluismeester van sluis 2 en 3 vraagt of we ook in Schöpfurth willen schutten (sluis nummer 4) en als Gerti bevestigend antwoordt, zegt hij dat hij zijn collega dan vast belt. Wat een service.

De sluizen volgen elkaar in rap tempo op. We kunnen het logboek gewoon niet bijhouden. De onderlinge afstand van de sluizen varieert van nog geen 2 tot 3,5 km. en het verval van 1,7 tot 3,6 meter. We kijken onze ogen uit naar al dit mooie historische erfgoed en de natuur langs het Finowkanaal.

Er staan heel veel mooie (vakantie)huizen langs het kanaal, veelal met een eigen aanlegsteigertje en tuin. Er lijkt heel veel geïnvesteerd te zijn in deze omgeving met name in onroerend goed. Ook kanoverhuurbedrijven en af en toe een uitspanning/terrasje. Maar met de scheepvaart valt het tegen. Wij dachten dat het druk zou zijn op het kanaal maar je ziet bijna geen vaart. De hoogste tijd om meer bekendheid te gaan geven aan het Finowkanaal bij ons in Nederland.

Vlak voor de 7e sluis van vandaag, ligt een hefbrug. Deze brug wordt om de twee uur bediend, tenminste als er aanvraag is. Je moet dan een hendel bij de brug overhalen zodat men weet dat er scheepvaart is. Om 13.45 liggen we voor de brug, dus we hoeven niet zo gek lang te wachten. Vlak daarna gaan we onze laatste sluis voor vandaag door, Schleuse Drahthammer, waar we onder de sluis vastmaken aan een steiger voor rondvaartboten. Het is dan 14.30 uur en we vinden het genoeg voor vandaag. Het is warm en zonnig weer (eindelijk) en we zijn moe van alle indrukken.

Voor het eerst deze vakantie worden de meegenomen tuinstoelen uitgeklapt. Op onze 'privé' steiger. We lezen wat, de kinderen spelen met het groene bootje, vissen met de schepnetjes, spelen flessenvoetbal op het gigantische 'privé' grasveld en we werken het reisverslag bij. Om 23.00 uur liggen we in bed.

Route: Finowkanaal (sluis 1 Ruhlsdorf) - Finowkanaal (sluis 7 Drahthammer)
Uren gevaren: 5,5
Afgelegde kilometers: 16
Sluizen: 7

     
  Sluis nummer 1: Ruhlsdorf      
     
  Sluis nummer 3: Grafenbrück   Sluis nummer 4: Schöpfurth  


Onder sluis Drahthammer

Donderdag 24 juli 2008

We hebben bijna lang geslapen als we om 9.00 uur wakker worden. Na het ontbijt gaan we eerst naar de Eisenspalterei. We liggen eigenlijk vlakbij maar wisten niet precies hoe het zit. Over het terrein van Biergarten Liebenwald lopen we het terrein op. Het blijkt enorm groot te zijn en zeer veelomvattend. Er is een toeristen informatiecentrum, kinderspeeltoestellen, modeltuinen, een tingieterij, een openluchttheater, terrasjes en een oude montagekraan die je kunt beklimmen. Ook kun je op tweepersoons waterfietsjes door de oude ondergelopen tunnels van een ijzergieterij fietsen. Dat is leuk om te doen. Na nog een ijsje (met wespen) gaan we terug naar de boot en vertrekken voor de volgende twee sluizen.

In Schleuse Kupferhammer moeten we even wachten zegt de vrouwelijke sluiswachter want er komt nog een schip. We maken ondertussen een praatje met deze aardige mevrouw. Wij vertellen dat we het jammer vinden dat er zo weinig scheepvaart is op het Finowkanaal maar ze zegt dat er toch nog zeker 10 boten per dag passeren in het seizoen. Ze vertelt dat er halverwege sluis Kupferhammer en sluis Eberswalde een afmeerplaats is en beneden sluis Eberswalde waar je inkopen kan doen. 'Eigenlijk ben ik verkoopster van beroep ' zegt ze 'daarom klets ik zo veel '. We besluiten door te varen tot beneden de sluis Eberswalde. Onderweg zien we wel dat je op de plek tussen de sluizen water en stroom kan krijgen met muntautomaten.

Onder Schleuse Eberswalde leggen we even vast om boodschappen te doen. Je loopt zo over de sluisbrug de stad in waar een enorme winkelpromenade is met allerlei winkels. Op advies van beide sluiswachters van vandaag varen we hierna door tot boven Schleuse Ragöse waar we vastleggen om te overnachten. Wat een paradijs! Stil en idyllisch en alleen af en toe wat fietsers of wandelaars. Later komt het schip dat samen met ons heeft geschut ook hier liggen. Ze lagen eerst in Eberswalde maar zijn daar vertrokken vanwege de jongelui. Er is hier een enorme werkloosheid (20%) en veel jongeren hangen maar wat rond met bier en sigaretten. Ook worden heel veel 'kunstwerken ' en informatieborden met graffiti beklad. Zonde.

Net als gisteren is het heel warm weer (28°) en zodra we stil liggen en de omgeving hebben verkend en gefotografeerd, gaan we zwemmen. Het water is koud maar we frissen lekker op. Als we in de tuinstoelen op de steiger zitten komt de sluiswachter van sluis Eberswalde die ook Ragöse doet nog even aan. Hij komt de boel afsluiten om daarna naar huis te gaan en vraagt nog even hoe we het hier nu vinden. Heel aardig. Morgen om 9.30 zal hij hier weer zijn om ons te schutten.

Net als gisteren is het enige wat we nog doen: met het groene bootje varen, lezen, koken-eten-afwassen, een afvalbak zoeken, nog meer lezen, een spelletje, iets drinken en het verslag bijwerken. Ook belt Wim nog op en doet Gerard enthousiast verslag van onze reiservaringen aan hem en Benny. We luisteren het nieuws en horen dat het morgen weer heel warm wordt: 27°-31°.

Route: Finowkanaal (sluis 7 Drahthammer) - Finowkanaal (sluis 10 Ragöse)
Uren gevaren: 2
Afgelegde kilometers: 5
Sluizen: 2

     
  Het terrein van de Eisenspalterei   Langs het kanaal  
     
  boven Schleuse Ragöse   boven Schleuse Ragöse  

Vrijdag 25 juli 2008

Ook vandaag is het heel warm weer. Even voor 9.30 uur komt de sluismeester melden dat hij de sluis open gaat draaien. We schutten vrijwel direct. We hebben het plan om vandaag de Pools-Duitse grens in de Oder te passeren.

Bij de volgende sluis (Stecher) horen we dat we nog een klapbrug passeren die tussen de laatste twee sluizen op het Finowkanaal ligt. De sluismeester van Schleuse Liepe bedient ook deze klapbrug en gevraagd wordt of we van Schleuse Stecher naar de klapbrug dóór willen varen, dan hoeft zijn sluis niet zo lang onbemand te zijn. We doen ons best, hoewel je hier maar 6 km per uur mag varen. De brug wordt meteen bediend, maar gaat heel traag omhoog, waarschijnlijk gaat het mechanisch, maar wij mogen niet klagen over de bediening van de sluizen en twee bruggen die we gehad hebben op het kanaal. Dan zien we aan onze linkerkant ineens de scheepslift opdoemen. Vanaf deze afstand is het al een imposant gezicht. Wat moet dat zijn als we er vlak voor of in liggen.

Na de laatste sluis gaan we stuurboord uit, de Oder-Havel-Wasserstraße op, richting Oder. Onderweg zien we nog een paar aanleg/ankermogelijkheden, handig voor de terugweg.

Onze poging om de Poolse grens te passeren strandt bij sluis Hohensaaten. Gerard roept de sluis op maar de sluismeester meldt dat de diepgang aan de onderkant van de Oostsluis maar 94 cm. is. We besluiten maar niet verder te gaan en vragen of we even vast mogen maken om rond te kijken en dat mag. We gaan aan de wal en maken wat foto's van de oost- en de westsluis en van de beneden invaart aan de Oder. Aan de overkant ligt Polen. Gerard vraagt bij het bedieningshuis hoe het zit met de diepgang bij de volgende Oderverbinding. Dit is de Schwedter Querfahrt en hier kun je nu 1,87 meter schutten. We moeten via de westsluis en 20 km via het kanaal Hohensaaten-Friedrichsthaler-Wasserstraße varen. We nemen daar geen tijd meer voor. Jammer. We knopen vast voor sluis Hohensaaten en gaan de wal op om nog wat foto's te maken. We hebben in ieder geval foto's van Polen en de Oder. Dan keren we terug en zoeken een plekje om te overnachten. Om 15.15 uur liggen we ten anker in de Oder-Havel- Wasserstraße bij KM80. Meteen gaan we zwemmen, heerlijk!

Als Gerard later met Koen en Margot in het groene bootje bezig is het tweede anker anders weg te zetten, komen vlak na elkaar twee Nederlandse schepen langs. De schipper van de eerste, een tjalk, roept enthousiast dat het hier zo mooi is. Ook de schipper van het tweede schip, de Karma uit Amsterdam, groet enthousiast. Dat is toch leuk, zo ver van huis.

Route: Finowkanaal (sluis 10 Ragöse) - Oder-Havel-Wasserstraße KM80
Uren gevaren: 5,5
Afgelegde kilometers: 37
Sluizen: 3

     
      Uitvaart sluis Stecher  
     
  Klapbrug tussen sluis Stecher en sluis Liepe   Uitvaart uit het Finowkanaal naar de Oder-Havel-Wasserstraße  

Zaterdag 26 juli 2008

Na het ontbijt beginnen we met opruimen en schoonmaken. Het is nog steeds warm (32°) en nagenoeg windstil. Gerard spant wat witte lakens langs de stuurhut om de ergste hitte buiten te houden. De kinderen spoelen met de dekwaspomp het dek schoon wat meteen verkoelend is. 's Middags gaan ze zwemmen.

Gelukkig gaan we om 15.00 uur weer varen waardoor er een heerlijk verkoelend windje door de boot waait. We zijn binnen no time bij het Hebewerk waar we aan de kant vast maken. We moeten wachten tot we door de luidsprekers worden opgeroepen; gelukkig gaat het nog snel. Een duwstel, ook niet met twee bakken, past niet in de bak van het Hebewerk. Een duwstel vaart naar binnen legt er een bak neer en gaat achteruit er weer uit. Er is een speciaal liersysteem om de bakken er uit te trekken. Om 15.35 varen we de bak in, samen met een duwbak, twee rondvaartboten, een ander jacht en twee kano's. Het heffen gaat vrij snel. In 5 minuten is de bak 36 meter omhoog. Het hele proces duurt ongeveer 2 minuten. Een machtige ervaring. En lekker koel daarbinnen.

Nadat we uitgevaren zijn, is het een ligplaats zoeken waar we morgen de wacht kunnen wisselen. Die vinden we in de oude arm naar de sluistrappen. Er zijn drie aanlegsteigers voor rondvaartboten maar wij knopen aan de overkant vast. Tussen het puin en de hoge begroeiing aan de wal vindt Gerti nog twee oude meerpalen. Genoeg om vast te leggen.

We varen met ons vieren in het groene bootje naar de overkant om poolshoogte te nemen en een ijsje te kopen. Er is een huisje waar je allerlei versnaperingen kunt kopen maar dat zit dicht. Ook zijn er terrasjes, een informatiebord, een grote parkeerplaats en genoeg afvalbakken/containers. Alles gelegen aan de doorgaande weg tussen Eberswalde en Oderberg. Het lijkt ons een prima plaats om af te lossen, mits we morgen even aan de overkant kunnen liggen. Als we teruglopen naar het groene bootje komt net de rondvaartboot Luise afmeren. Gerard maakt een praatje met de schipper en het is geen probleem om morgen aan één van de drie steigers aan te leggen; we moeten maar zien, zegt hij. Tevens kunnen we bij hun aan boord nog een ijsje kopen. De bemanning bestaat uit twee personen (een jongeman en een vrouw). Ze maken geen haast en we krijgen niet het gevoel op de schopstoel te zitten. We eten rustig een ijsje aan boord, maken een praatje met de bemanning en gaan dan weer terug naar onze eigen boot.

Route: Oder-Havel-Wasserstraße KM80 - Oude Arm sluistrappen
Uren gevaren: 2
Afgelegde kilometers: 7
Sluizen: 1 (scheepslift)

     
  De scheepslift: beneden …   … en boven.  

Zondag 27 juli 2008

Gerard staat vroeg op om witte lakens te spannen tegen de zon. Het is weer een zeer warme dag vandaag. Alle laatste spullen worden ingepakt, de bedden gelucht en alle bagage in de kuip gezet. Nog een laatste poetsdoek over het een en ander en wij zijn er klaar voor.

Ondertussen houden we goed in de gaten hoe lang de rondvaartboten wegblijven en hoe lang ze blijven liggen. Om ongeveer 13.00 uur komen Wim, Nelly, Lilian, Sebastiaan en Susan aan. Wij varen vlug naar de overkant, naar de afgesproken vrije steiger, om meteen commentaar te krijgen van een of andere Duitse meneer waarvan de status onbekend is. Dat je hier niet af mag meren, dat de rondvaartboot er over vijf minuten is enz... Hij wordt nog kwaad ook als Gerti "ja, ja" zegt. Maar hij gaat wel weg en wij kunnen mooi de bagage naar de wal doen. Dan vlug naar een andere steiger en rustig de boel overpakken en overdragen. Met een beetje een weemoedig gevoel zwaaien we om 14.15 uur de anderen uit. Het is toch een gek gezicht, als je de boot weg ziet varen.

Om 14.20 uur rijden wij weg om na een goed verlopen reis, met wel de nodige files zeer vermoeid om 23.35 uur thuis te komen.